Skip to content
  • Odstęp między akapitami
  • Odstęp między wierszami
  • Odstęp między słowami
  • A+większa czcionka
  • A-mniejsza czcionka
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie
  • bip
  • EN
  • KSIĘGARNIA
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Dziekanat
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

Spektakl powstał jako dyplom studentów Wydziału Aktorskiego, specjalności wokalno-aktorskiej

Reżyseria, scenariusz i opieka pedagogiczna: Ewa Kaim
Dramaturgia: Włodzimierz Szturc
Scenografia, kostiumy, projekcje i światło: Mirek Kaczmarek
Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Dawid Sulej Rudnicki
Choreografia: Maćko Prusak
Przygotowanie wokalne: Justyna Motylska
Asystentka reżysera: Natalia Orkisz (III r. WRD)
Zdjęcia: Bartek Cieniawa

Występują: Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski oraz Dawid Sulej Rudnicki (fortepian, basy).

Pieśń zawsze wynikała z głębokiej potrzeby odnalezienia źródła mocy i tajemnicy. Wydaje się jednak, że we współczesnym świecie pieśń spoczywa w jakimś utajeniu, że jest ukryta na  głębokim dnie życia – w zapomnieniu.

Chcemy sprawdzić, czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu i potrzeba pieśni. Czy dziś jeszcze mamy pierwotną siłę powrotu do źródeł, z których wyłania się głos?  Próbujemy dotrzeć do przestrzeni, z których wydobywają się pieśni. Poza chaosem małoznaczących, ale i pustych, a często agresywnych brzmień codzienności, w której żyjemy, pragniemy odnaleźć prawdziwe głosy i tony istnienia. Chcemy poprzez śpiew dowiedzieć się, czy możliwa jest jeszcze podróż do głęboko ukrytego archaicznego świata.

Do źródeł, które wysychają cicho.

Nadając naszemu spektaklowi tytuł DO DNA określiliśmy przestrzeń odnajdywania brzmień i rytmów, ku którym zmierzamy. Wydobywamy je z polskich pieśni ludowych, pieśni pierwotnych. U ich podstawy są zróżnicowane fonemy archaicznych głosek, pradawne tony i melodie. Tworzą one muzykę emocji wyrażanych w sytuacjach granicznych: śmierci, narodzin, zaślubin i rozstań, a także w stanach erotycznego pożądania i lęku przed wojną i zagładą. Brzmienia graniczne przenikają przez wszystkie żywioły: wodę, ogień, powietrze i ziemię. Wyraża je  instrument ciała.

Aby wydobyć głos pierwotności trzeba iść w kierunku dna. Przywołać pozornie proste układy rytmiczne i melodyczne, które odkryli Chopin i Szymanowski.  Odsłaniać archaiczne tony i dźwięki dochodząc do źródeł śpiewu, jak Lutosławski, Karłowicz, Górecki. Słuchać, ile w pieśni ludowej jest pierwotnego, wspólnego nam bólu i lęku, ile siły przyciągania i odtrącania, miłości i nienawiści, ile magii, ile przestrogi, ile rozpaczy i radości. Odnaleźć w pieśni jej kod DNA.

Do tego kodu wędrujemy.

W pierwotnym pejzażu akustycznym odkrywamy rytuały dźwięków. Ich utrwalone ślady znajdujemy w pieśniach nocy, poranka, południa, zachodu i wieczora. Autentyczność odnalezionych dawnych pieśni – wybranych z tomów dzieła Oskara Kolberga, ze zbiorów pieśni zapisanych przez księdza Władysława Skierkowskiego i wielu innych oraz zanotowanych przez nas podczas etnograficznych wędrówek – przejawia się w tematach, przez które archaiczne dźwięki są przez nas przeprowadzane. Tematy te układają się w części widowiska i są skupione wokół zasiewu i zbiorów, wesela i wojny, narodzin i śmierci, biedy  i doli człowieka, a także – ofiary.

Nie śpiewamy jednak opowieści.

Śpiewamy ślady pozostawione na dnie istnienia.
Włodzimierz Szturc

Wszystkie teksty i muzyka pochodzą z oryginalnych źródeł pieśni ludowej ze zbiorów Oskara Kolberga i ks. Władysława Skierkowskiego (Puszcza Kurpiowska w Pieśni, cz. II, zeszyt drugi, Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego 3, 1931-1934) oraz ze Śpiewnika Kurpiowskiego pod red. Henryka Gadomskiego.

Premiera: 12 listopada 2016 r., godz. 19:00, Scena im. St. Wyspiańskiego

Spektakl otrzymał Ludwiki – krakowskie nagrody teatralne 2016 w trzech kategoriach:
• najlepszy spektakl
• najlepsza reżyseria: Ewa Kaim
• najlepsza partnerska rola męska: Łukasz Szczepanowski

Spektakl został wyróżniony Marką Radia Kraków za luty 2017.

Weronika Kowalska dostała nagrodę MARTA AWARD za najlepszą rolę żeńską na 27. Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych SETKANI/ENCOUNTER w Brnie. 

Grand Prix oraz nagroda zespołowa dla DO DNA na 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi.

Studenckie Nagrody Teatralne Chodźże do Teatru! za sezon 2016/2017 dla DO DNA:
– dla Agnieszki Kościelniak w kategorii Najlepsza aktorka młodego pokolenia,
– dla Łukasza Szczepanowskiego w kategorii Najlepszy aktor młodego pokolenia,
– dla całego zespołu w kategorii Najlepszy spektakl.

Ewa Kaim otrzymała nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego, ustanowioną przez Radę Miasta Krakowa
i Prezydenta Miasta Krakowa, za reżyserię spektaklu.

Wyróżnienie zespołowe, nagroda za pierwszoplanową rolę dla Weroniki Kowalskiej oraz nagroda publiczności na 9. Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF w Warszawie.

Nagroda zespołowa, nagrodę ZASP „Ale Aktor!” dla Weroniki Kowalskiej oraz nagroda publiczności na XXI. Ogólnopolskim Festiwalu Komedii TALIA w Tarnowie.

Specjalna Nagroda dla Weroniki Kowalskiej na 58. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych.

recenzje:
http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/na-ludowo.html

http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/wypije-do-dna-w-tejze-chacie.html

http://www.kulturatka.pl/2017/02/20/folklor-mistrzowsko-sprzedany-czyli-do-dna-w-teatrze-pwst-recenzje/
http://www.kulturatka.pl/2016/12/11/do-dna-w-teatrze-pwst-recenzja/
http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/234418.html

http://www.teatrdlawas.pl/artykuly/1030-do-zrodel

http://www.teatrdlawas.pl/artykuly/1208-postindustrialna-ludowosc

http://teatralny.pl/recenzje/sztuka-korzenna,1925.html
http://nascenie.info/dna-teatr-pwst-krakowie/

http://www.dzielnicewroclawia.pl/do-dna-recenzja/

http://www.afiszteatralny.pl/2017/07/do-dna-rez-ewa-kaim.html

http://domagalasiekultury.blog.pl/2017/07/11/alchemia-piesni-do-dna-w-rez-ewy-kaim-na-festiwalu-itself-w-warszawie/

http://festiwal.at.edu.pl/pod-prad/

http://laboratorium.wiez.pl/2017/07/06/zachwyt/

Obsada:


Agnieszka Kościelniak


Dominika Guzek


Weronika Kowalska


Jan Marczewski


Łukasz Szczepanowski

Premiera: 12 listopada 2016 r., godz. 19:00, Scena im. St. Wyspiańskiego

foto: Bartek Cieniawa

KSIĘŻNICZKA NA OPAK WYWRÓCONA | reż. Remigiusz Brzyk
TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM | reż. Iwona Kempa
  • uczelnia
    • Aktualności
    • JUBILEUSZ 70-LECIA
    • WŁADZE AST
    • STATUT UCZELNI
    • STRUKTURA UCZELNI
    • RZECZNICY DS. ETYKI
    • SKŁAD SENATU
    • ABSOLWENCI
    • HABILITACJE
    • DOKTORATY
    • PROGRAM ERASMUS+
    • WSPÓŁPRACA ZAGRANICZNA
    • FUNDACJA SCENY IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO
    • ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
    • PROJEKTY REALIZOWANE PRZEZ AST
    • PROJEKTY UNIJNE
    • DANE OSOBOWE (RODO)
    • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
  • studenci
    • WYDZIAŁ AKTORSKI
    • WYDZIAŁ REŻYSERII DRAMATU
    • REGULAMIN STUDIÓW
    • DOM STUDENCKI
    • ORGANIZACJA ROKU
    • Kodeks Etyki Studenta
    • ODPŁATNOŚĆ ZA STUDIA
    • ŚWIADCZENIA DLA STUDENTÓW
    • DZIEKANAT
  • kandydaci
    • WYDZIAŁ AKTORSKI
    • WYDZIAŁ REŻYSERII DRAMATU
    • KOMISJA ODWOŁAWCZA
    • Kontakt
  • pracownicy
    • INFORMACJE OGÓLNE
    • SPRAWY SOCJALNE
    • KONKURSY NA STANOWISKA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
    • OFERTY PRACY
    • NAUCZYCIELE AKADEMICCY
    • PRACOWNICY ADMINISTRACYJNI I TECHNICZNI
    • NSZZ „SOLIDARNOŚĆ” W AST W KRAKOWIE
    • OKRESOWA OCENA OSIĄGNIĘĆ PEDAGOGÓW
  • biblioteka
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMACJE OGÓLNE O ZBIORACH
    • KATALOG BIBLIOTEKI AST
    • ARCHIWUM SPEKTAKLI AST
    • PRZYDATNE LINKI
    • ABSOLWENCI I PEDAGODZY AST – MATERIAŁY ARCHIWALNE
    • KRONIKA AST W KRAKOWIE ZA LATA 2005-2015
    • WYKAZ ARTYKUŁÓW PRASOWYCH DOTYCZĄCYCH ABSOLWENTÓW I PEDAGOGÓW AST/PWST W KRAKOWIE (W ZBIORACH AST W KRAKOWIE)
    • DUBLETY
  • teatr ast
    • REPERTUAR
    • SPEKTAKLE
    • BILETY
    • SCENY
    • WYNAJEM SAL
    • PARTNERZY
    • WSPÓŁPRACA
  • kontakt