Skip to content
  • Odstęp między akapitami
  • Odstęp między wierszami
  • Odstęp między słowami
  • A+większa czcionka
  • A-mniejsza czcionka
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie
  • bip
  • EN
  • KSIĘGARNIA
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Dziekanat
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

SPEKTAKL ARCHIWALNY

Spaleni słońcem_secondhand_ spektakl dyplomowy studentów V r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.

Opieka pedagogiczna: Agnieszka Glińska
Współpraca dramaturgiczna: Hubert Sulima
Scenografia: Monika Nyckowska
Kostiumy: Hanka Podraza
Konsultacje choreograficzne: Weronika Pelczyńska
Współpraca muzyczna: Mateusz Bieryt 
Asystent reżyserki: Maciej Hanusek

Występują: Monika Bubniak, Emilia Bury, Natalia Kaja Chmielewska, Robert Ciszewski, Sebastian Gola, Mateusz Górski, Stanisław Linowski, Paweł Pogorzałek, Konrad Stein

foto: Nina Kupis

Punktem wyjścia do naszej pracy był film Nikity Michałkowa z 1994 roku Spaleni słońcem. Zajęły nas pytania o kondycję człowieka w państwie totalitarnym, jak to jest, kiedy człowiek staje się narzędziem w rękach opresyjnej władzy oraz jaka jest nasza dzisiaj odpowiedzialność za kształt i obraz świata. Interesowało nas stworzenie przestrzeni namysłu, wspólnej refleksji, bardziej niż wierne odtworzenie zapisanej w fabule filmu historii. Stąd aktorzy odgrywają różne postaci i często zamieniają się rolami, próbując doświadczyć i spojrzeć na relacje człowieka i władzy z wielu stron, często radykalnie odmiennych, sprzecznych. Dodatkowym filtrem, soczewką, przez którą spoglądaliśmy na materiał fabularny były dwie książki: O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku Timothy’ego Snydera i Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka Swietłany Aleksijewicz.

Aktorstwo dnia codziennego tym się różni od aktorstwa w teatrze, że wszyscy grają przed wszystkimi i wiedzą nawzajem o sobie, że grają. To, że ktoś gra, nie jest mu poczytywane za ujmę i nie dowodzi bynajmniej jego nieprawo-wierności. Chodzi o to tylko, żeby grał dobrze, bo umiejętność dobrego wejścia w swoją rolę stanowi dowód, że ta część jego osobowości, na której buduje swoją rolę jest w nim dostatecznie rozwinięta. Jeżeli ktoś wygłasza przemówienie pełne nienawiści do Zachodu i jeżeli czyni to z żarem, wykazuje przez to, że jest w nim co najmniej 10 procent nienawiści, o której tak głośno krzyczy. (…) Każde zresztą zachowanie się ludzkie ma w sobie – jak wiadomo – znaczną dozę aktorstwa. Człowiek reaguje na otoczenie i nawet w swoich gestach jest przez swoje otoczenie regulowany. (…) Niemniej w krajach demokracji ludowej zachodzi raczej wypadek świadomej, masowej gry niż odruchowej adaptacji. Świadoma gra, jeżeli się ją uprawia dość długo, rozwija te cechy osobnika, którymi się w swojej aktorskiej pracy najchętniej posługuje. Tak biegacz, który został biegaczem, bo miał dobrze uformowane nogi, rozwija jeszcze bardziej nogi, ćwicząc się w bieganiu. Po dłuższej zaprawie następuje tak ścisłe zrośnięcie z rolą, że nie da się już odróżnić, co jest własne, a co przybrane. (…) Zrośnięcie się z narzuconą rolą przynosi ulgę i pozwala na zmniejszenie napięcia czujności. Właściwe odruchy we właściwej chwili pojawiają się już automatycznie.
Czesław Miłosz, Zniewolony umysł

Premiera: 9 listopada 2018 r., godz. 19:00, Scena 210, ul. Straszewskiego 22

KONGRES (NIE DO KOŃCA) FUTUROLOGICZNY | reż. Paweł Miśkiewicz
MÓJ NIEPOKÓJ MA PRZY SOBIE BROŃ | REŻ. WIKTOR LOGA-SKARCZEWSKI
  • uczelnia
    • Aktualności
    • JUBILEUSZ 70-LECIA
    • WŁADZE AST
    • STATUT UCZELNI
    • STRUKTURA UCZELNI
    • RZECZNICY DS. ETYKI
    • SKŁAD SENATU
    • ABSOLWENCI
    • HABILITACJE
    • DOKTORATY
    • PROGRAM ERASMUS+
    • WSPÓŁPRACA ZAGRANICZNA
    • FUNDACJA SCENY IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO
    • ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
    • PROJEKTY REALIZOWANE PRZEZ AST
    • PROJEKTY UNIJNE
    • DANE OSOBOWE (RODO)
    • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
  • studenci
    • WYDZIAŁ AKTORSKI
    • WYDZIAŁ REŻYSERII DRAMATU
    • REGULAMIN STUDIÓW
    • DOM STUDENCKI
    • ORGANIZACJA ROKU
    • Kodeks Etyki Studenta
    • ODPŁATNOŚĆ ZA STUDIA
    • ŚWIADCZENIA DLA STUDENTÓW
    • DZIEKANAT
  • kandydaci
    • WYDZIAŁ AKTORSKI
    • WYDZIAŁ REŻYSERII DRAMATU
    • KOMISJA ODWOŁAWCZA
    • Kontakt
  • pracownicy
    • INFORMACJE OGÓLNE
    • SPRAWY SOCJALNE
    • KONKURSY NA STANOWISKA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
    • OFERTY PRACY
    • NAUCZYCIELE AKADEMICCY
    • PRACOWNICY ADMINISTRACYJNI I TECHNICZNI
    • NSZZ „SOLIDARNOŚĆ” W AST W KRAKOWIE
    • OKRESOWA OCENA OSIĄGNIĘĆ PEDAGOGÓW
  • biblioteka
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMACJE OGÓLNE O ZBIORACH
    • KATALOG BIBLIOTEKI AST
    • ARCHIWUM SPEKTAKLI AST
    • PRZYDATNE LINKI
    • ABSOLWENCI I PEDAGODZY AST – MATERIAŁY ARCHIWALNE
    • KRONIKA AST W KRAKOWIE ZA LATA 2005-2015
    • WYKAZ ARTYKUŁÓW PRASOWYCH DOTYCZĄCYCH ABSOLWENTÓW I PEDAGOGÓW AST/PWST W KRAKOWIE (W ZBIORACH AST W KRAKOWIE)
    • DUBLETY
  • teatr ast
    • REPERTUAR
    • SPEKTAKLE
    • BILETY
    • SCENY
    • WYNAJEM SAL
    • PARTNERZY
    • WSPÓŁPRACA
  • kontakt